CE SE ÎNTÂMPLĂ CU VACANȚELE ÎN TIMPUL PANDEMIEI DE COVID-19?
Intrebarea care a stârnit multe opinii contradictorii și a creat altercații între cele două baricade, turist – agenție, este soarta pachetelor turistice din următoarea perioadă.
Turiștii vor să își anuleze vacanțele, în timp ce agentiile oferă soluții alternative.
De ce să nu ne grăbim cu renunțarea la pachetele turistice?
În drept, raportul dintre cele două părti este guvernat de contractul de vanzare a pachetelor de servicii turistice, denumit de către agenții ”contractul cu turistul”. Ambele părți și-au însușit clauzele contractuale care le sunt obligatorii.
Pe lângă elementele esențiale legate de obiect, modalități de plată, drepturi și obligații, contractele conțin și dispoziții privind forța majoră, dispoziții des neglijate și foarte rar întâlnite în practică.
Pandemia de COVID-19 a fost enunțată prin Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României publicat în Monitorul Oficial nr. 212/16.03.2020 drept „un context excepțional care nu putea fi previzionat, care vizează interesul public general și care constituie o situație extraordinară, ce impune măsuri excepționale”.
În majoritatea contractelor de vanzare a pachetelor de servicii turistice (și spunem majoritatea întrucât părțile pot deroga de la aceste dispoziții iar fiecare contract are anumite particularități), agenția de turism este exonerată de răspundere.
Se vorbește despre acel drept de ”anulare” a pachetelor de servicii în acest context, numai în măsura în care obiectul contractului privește PERIOADA și DESTINAȚIA afectată de pandemie pe durata în care este instituită starea de urgență (granițe închise, zboruri anulate).
Acest drept nu presupune automat restituirea banilor, ci este vorba despre o negociere între părți, o încercare de adaptare a contractului.
Demersul implică o reprogramare, oferirea de către agenție a unei alternative de vacanță pentru altă perioadă, destinație sau un voucher cu suma plătită pe care îl poate utiliza pentru servicii de turism pe o perioadă determinată, în funcție de opțiunea turistului.
În acest context, agenția trebuie să NOTIFICE turistul despre situația ivită iar acesta trebuie să răspundă cu una dintre variantele alese:
- să accepte la același preț un alt pachet de servicii turistice de calitate echivalentă sau superioară, propus de Agenție;
- să accepte un pachet de servicii turistice de calitate inferioară propus de Agenție, cu rambursarea diferenței de preț, în sensul rambursării diferenței de preț dintre cele două pachete turistice, la momentul încheierii noului contract de prestare de servicii;
- să i se ofere un voucher în cuantumul sumei achitate, pe care il poate folosi pentru achiziționare unei vacanțe pe o anumită perioadă.
- să i se ramburseze sumele achitate în virtutea contractului.
Variantele alternative sunt de preferat în detrimentul restituirii sumei achitate, în acest sens turiștii fiind sfătuiți și de către ANPC, întrucât la nivel global au fost si rămân în continuare afectate toate domeniile de activitate, cu atât mai mult turismul. In acest context, ar trebui sa fim solidari, maleabili și să găsim soluții pe termen lung în beneficiul tuturor, astfel încât să trecem cu bine peste acest impas.
Pe de altă parte este de menționat faptul că agențiile de turism sunt la rândul lor revânzătoare, însemnând că agențiile care organizează efectiv pachetele turistice au sediile, de cele mai multe ori, în afara tării, chiar în afara Uniunii Europene. Acest fapt îngreunează eventualele litigii ce au ca obiect recuperarea creanței. Mai mult, în acest moment activitatea instanțelor de judecată este redusă doar la cauzele urgente.
Astfel, turistul merge în vacanța mult-visată, dar într-o perioadă sigură.
Asta înseamnă că doar în contextul în care turistul avea planificata o deplasare într-o zonă carantinată, pe perioada de carantină, există posibilitatea de a primi suma achitată, în situația în care nu acceptă una din variantele enunțate anterior.
Orice altă vacantă care nu îndeplinește condițiile menționate este supusă prevederilor contractuale privind denunțarea unilaterală, fapt ce implică penalitățile stabilite contractual (spre ex. condițiile de anulare/penalizări oferta EARLY BOOKING).
Astfel, turistul nu poate anula în acest moment cu restituirea integrală a sumei achitate, în contextul unei incertitudini legate de viitor, decât în cazul în care nu îi sunt aplicabile penalizări.
Este de preferat să nu acționăm în acest moment cu privire la vacențele planificate pe termen lung, ci să ne îndreptăm atenția asupra perioadei imediat următoare pentru a găsi soluții împreună.
De asemenea, persoanele care dețin vouchere de vacanță emise în perioada martie 2019 – decembrie 2019 le pot folosi până la data de 31 mai 2021, termenul de valabilitate al acestora fiind prelungit prin ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 35 din 26 martie 2020.
Pentru orice informații suplimentare cabinetul nostru vă sta la dispoziție la secțiunea de Contact.